Październik/Listopad okres kiedy 99% kierowców zmienia opony na zimowe, z tego znacząca część zmienia także felgi na zimowe.

Idealny czas na profesjonalne, zgodne z sztuką detailingu zadbanie o element uważany przez wielu za wizytówkę samochodu.

Felgi które w zaciszu garażu będą oczekiwały na kolejny sezon letni na pewno potrzebują gruntownego czyszczenia a następnie jak najlepszego zabezpieczenie aby w kolejnym sezonie w idealnym stanie upiększały nasze auto.

Felgi zimowe mają trudniejsze zadanie ponieważ pracują w najgorszych warunkach jakie można stworzyć dla felg:

- brud drogowy
- dużo wilgoci
- pył z klocków hamulcowych
- sól drogowa
- wahania temperatur często od - 20° do kilkudziesięciu °C na plusie podczas hamowania

Koła są elementem samochodu który najtrudniej utrzymać w czystości, a w szczególności jesienią i zimą. Każdy entuzjasta autodetailingu i ogólno pojętej motoryzacji wie że brudne felgi odejmują dużo procent o wyglądu samochodu. Niestety prawda jest taka żę czyszczenie felg nie jest czynnością taką, jaką chcielibyśmy żeby była.
Jest to proces czasochłonny, brudny, często mamy wrażenie że i tak pomimo ciężkiej pracy nie jesteśmy w stanie usunąć idealnie całego osadu, a co najgorsze to mamy świadomość że za 1-2 dni prawdopodobnie będą ponownie tak samo brudne.

Przez ostatnie lata producenci profesjonalnej chemii do cardetailingu zrobili duże postępy w dziedzinie pielęgnacji felg.

Aktualnie mamy kilka rodzai środków do oczyszczenia felg i kilka rodzai zabezpieczenia felg.

Środki czyszczące możemy podzielić na 3 grupy:

1) środki o charakterystyce  kwasowej: są to produkty agresywne do używania bardziej sporadycznego kiedy mamy do czynienia z mocno brudnymi, zaniedbanymi felgami albo kiedy chcemy naprawdę dogłębnie oczyścić np po skończonym sezonie zimowym. Środki kwasowe nie nadają się do codziennej pielęgnacji ponieważ przy częstym używaniu mogą uszkodzić delikatną powierzchnię felgi (szczególnie gdy mamy np polerowane ranty) oraz zmyć warstwę zabezpieczającą (wosku usuną, przy powłokach mogą mocno naruszyć ich strukturę)

Popularne produkty kwasowe to np: Tenzi Alux, ADBL Wheel WarriorValetPro Blue Gel


2) środki zasadowe: bardzo szeroka gama środków myjących. Produkty te są bardzo często używane do codziennej pielęgnacji, mają skuteczność mycia wyższą niż szampony do karoserii, dodatki które wpływają na rozluźnienie pyłu z klocków hamulcowych często umilają nam pracę przyjemnym zapachem. Nie zmywają wosków do felg a tym bardziej powłok kwarcowych czy ceramicznych.

Popularne produkty z tej grupy to: ValetPro Bilberry wheel cleaner, Excede ultimate wheel Cleaner, i wiele innych

3) ostania grupa jest jednocześnie najmłodszą grupą , są to produkty tzw. deironizery: produkty których największą zaletą jest łatwość rozpuszczania  zapieczonego pyłu z klocków hamulcowych jak i klasycznego brudu drogowego. Jednocześnie posiadając w większości przypadków neutralne pH, w związku z tym deironizer jest produktem bezpiecznym nawet dla delikatnych powierzchni takich jak polerowane aluminium.  Aplikacja tych produktów jest bardzo prosta, a ich charakterystyczną cechą jest efekt "krwawienia", reakcja która zachodzi podczas rozpuszczania pyłu i brudu zabarwiając płyn na fioletowo/bordowo. 

Produkty byłyby idealnymi gdyby nie 3 minusy:

- w 99% deironizery częstują nas nieprzyjemnym zapachem, często aplikacja produktu w zamkniętym pomieszczeniu może być bardzo uciążliwa

- podczas wysokich temperatur płyny szybko zasychają na powierzchni felgi co wymusza na nas pryśnięcia na felgę wody lub dodanie ponownej aplikacji produktu. Gdy płyn zaschnie wystarczy zwilżyć powierzchnie woda lub dołożyć jedną aplikacje deironizera i produkt ponownie zaczyna działać.

- podczas aplikacji na felgę, fakt jest że aplikowany produkt  zostanie naniesiony na tarczę hamulcową, która łącznie z felgą zostaje dogłębnie oczyszczona jednak "goła" powierzchnia tarczy po spłukania wodą, dosłownie kilka chwil później pokrywa się w całości świeżym nalotem rdzawym. Ten nalot oczywiście podczas pierwszego hamowania zostanie przez klocek hamulcowy zdjęty z tarczy tylko niestety duży jego % osiądzie nam na idealnie oczyszczonej feldze. Z tym problemem także producenci walczą i mamy jeden produkt z firmy Bilt Hamber : Atom Mac który posiada inhibitory korozji i pryśnięty na tarczę zaraz po jej spłukaniu z deironizera. Zapobiega pojawieniu się na tarczy rdzawego osadu.

Najpopularniejsze deironizery to : carpro IronX, ADBL Vampire liquid, Shiny garage D-tox, tuga chemie


Gdy już mamy przed sobą idealnie czystą felgę, pozostaje na wybór zabezpieczenia.

Są trzy najpopularniejsze sposoby zabezpieczenia felg: różnią się one czasem aplikacji, sposobem aplikacji i na koniec trwałością.

1) Woski do felg tzw. wheel wax: coraz więcej producentów posiada w swojej ofercie woski dedykowane do felg. Najczęściej są to woski syntetyczne oparte na polimerach tzw. sealanty. 

Czas aplikacji na komplet felg łącznie z wypolerowaniem: od kilkunastu do kilkudziesięciu minut
Trwałość : średnio 3-4 miesiące
Przykłady: Wheel WaxPoorboys Wheel Sealant

2) Woski w spray-u : sytuacja podobna jak w przypadku wheel wax, oparte są na polimerach, coraz częściej też z dodatkiem krzemu

Czas aplikacji na komplet felg łącznie z wypolerowaniem: od kilku do max kilkunastu minut
Trwałość: średnio 1-3 miesiące
Przykłady: Funky Witch Talisman, Soft99 wheel dust blocker

Ciekawym i szybkim rozwiązaniem jest produkt z firmy ArtDeShine Hybrid H2os (produkt został stworzony do pielęgnacji powłok ceramicznych, ale świetnie radzi sobie na czystym lakierze także tym na felgach), ciekawostką jest fakt że Hybrid można aplikować na mokrą powierzchnię, czyli po opłukaniu felgi puszczamy mgiełkę Hybrid-a i lekko przecieramy mikrofibrą

3) Powłoki ochronne: najmłodsze produkty i zarazem najtrwalsze. Powłoki kwarcowe czy ceramiczne  wymagają od nas większego nakładu pracy ale w zamian oferują nieporównywalnie lepszą trwałość niż w przypadku wosków. Felgi do aplikacji powłoki muszą być idealnie oczyszczone i odtłuszczone. Nie ma tu miejsca na jakiekolwiek pozostałości brudu czy filmu drogowego. Powłoka aby była trwała musi mieć idealnie jałową powierzchnię. 

Czas aplikacji na komplet felg łącznie z wypolerowaniem: aplikacja i polerowanie to kwestia kilkunastu minut, często jednak wskazane jest położenie drugiej warstwy po upływie 2 godzina. Następnie powłoka musi wstępnie się utwardzić i felgi nie mogą być narażone na wodę przez kolejne 12-24 godziny.
trwałość: przeważnie kilkanaście miesięcy 
Najpopularniejsze powłoki: ArtDeShine Wheel Coat, car pro DluxFx protect wheel armour


W razie pytań służymy pomocą: tel. 510124180 lub mail: info@showcarshine.pl