Mikrofibra w detailingu - jak wybrać mikrofibrę do samochodu?

Mikrofibra, ręcznik z mikrofibry, szmatka z mikrofibry, ręcznik mikrofibrowy to materiał ceniony przez profesjonalnych autodetailerów, ale i amatorów dbających o swój samochód. Wykorzystywana w przemyśle tekstylnym i gospodarstwie domowym, mikrofibra posiada szereg cennych zastosowań właśnie w kontekście pielęgnacji samochodu. Zanim jednak zdecydujemy się z niej skorzystać, warto dowiedzieć się czym dokładnie jest mikrofibra, jakie są rodzaje mikrofibry i jak wybrać właściwą mikrofibrę. Podpowiadamy!

Co to jest mikrofibra?

Mikrofibra jest to bardzo chłonne włókno definiowane jako mniejsze niż 1 denier (1 denier = 10 mikrometrów, gdzie 1 mikrometr = 1/1000000 metra, np. ludzki włos ma około 5 denierów. Mikrofibra jest zazwyczaj wykonywana z poliestru, poliamidu lub ich mieszanki (100% poliester, 80/20 poliester-poliamid lub 70/30 poliester-poliamid). Niekiedy zawiera także domieszkę bawełny przez co wyglądem przypomina zamsz.

Do czego służy mikrofibra?

Mikrofibra doskonale sprawdza się w przemyśle tekstylnym i gospodarstwie domowym. Największą zaletą tego materiału jest jego chłonność i odporność na wszelkie uszkodzenia, dlatego produkuje się z niego pościel, ściereczki do sprzątania oraz odzież.



Jak robione są mikrofibry do detailingu?

Bardzo ważnym jest zaznaczenie tego, iż mikrofibry nie są produkowane w pionowym procesie produkcyjnym - zaangażowanych jest w to wiele firm/fabryk bądź krajów. Wykorzystuje się w tym procesie wspomniane już surowce, czyli poliester lub poliamid, w różnych mieszankach, jakościach i gęstościach. Różne są także ustawienia przędzących maszyn.

Wykorzystywana do produkcji mikrofibr tkanina jest specjalnie barwiona i dzielona w specyficznym procesie chemicznym, a margines błędu jest bardzo niewielki.

W przypadku mikrofibry w detailingu nie wszystkie etapy procesu produkcji są identyczne - różne są parametry jakości i delikatności przędzy oraz większa kontrola w zakresie przędzy, tkania, farbowania i dzielenia tworzywa. Wybierając mikrofibry do samochodu należy postawić na renomowanych, sprawdzonych producentów, cechujących się najwyższą jakością.

Do czego stosujemy mikrofibry w autodetailingu?

Mikrofibry w autodetailingu znajdą zastosowanie właściwie na każdym etapie pielęgnacji różnego rodzaju pojazdów. Począwszy od zewnętrznych elementów auta, mikrofibry sprawdzają się już na etapie pielęgnacji lakieru - wówczas należy jednak zwracać szczególną uwagę na jakość i czystość użytych mikrofibr. Wszystko po to, aby nie spowodować - co prawda niewielkich, ale jednak - zarysowań, które mogą pojawić się w wyniku użycia mikrofibry słabej jakości. Regularna pielęgnacja samochodu słabej jakości mikrofibrą sprawi, że lakier utraci swój blask poprzez powstawanie tysięcy drobnych rysek.

Mikrofibra w autodetailingu przydaje się w przypadku osuszania lakieru po myciu - warto postawić wówczas na większy ręcznik o wysokiej gramaturze, najlepiej ze skręcanym splotem. Taka mikrofibra potrafi pochłonąć bardzo duże ilości wody i osuszyć cały pojazd bez większych trudności.

Także aplikacja quick detailerów i docieranie wosków wymaga użycia mikrofibry. W przypadku quick detailerów najczęściej w zupełności wystarczą podstawowe mikrofibry bezszwowe dobrej jakości. Jeśli zaś chodzi o woski, warto zainwestować w grubszą, puszystą mikrofibrę.

Mikrofibry do samochodów doskonale sprawdzają się także w przypadku docierania past polerskich, odtłuszczanie i docieranie powłok. W tych czynnościach rekomenduje się zwykłe mikrofibry bezszwowe o dobrym składzie i niezbyt długim włosiu.

Jeśli zaś chodzi o pielęgnację wnętrza samochodu przyda nam się większa ilość mikrofibr. W tym przypadku nie ma konieczności inwestowania w mikrofibry bezszwowe - doskonale sprawdzą się bowiem podstawowe modele z obszyciem. Do mycia szyb warto postawić na dedykowane ściereczki o waflowym lub gładkim splocie.


Jakie parametry mają mikrofibry?

Mikrofibry mają różne parametry, którymi należy się kierować przy zakupie. Należą do nich między innymi grubość/gęstość mikrofibry, mieszanka, splot, rodzaj włókna i krawędź w kontekście wykonania. Wszystkie parametry mikrofibr opisujemy dokładnie poniżej.

Grubość/gęstość mikrofibry - GSM

Ten parametr mikrofibry oznaczamy w gramach na metr kwadratowy. Im większa liczba GSM, tym mikrofibra jest grubsza i gęstsza. Niestety nie zawsze wyższa gramatura oznacza lepszej jakości mikrofibrę.

Mieszanka - skład

Najczęściej używa się tu materiałów takich jak poliester oraz poliamid. Wersji mixów jednego i drugiego tworzywa również jest kilka - 100% poliester, 90/10, 80/20, 75/25 czy 70/30, zawsze z przewagą poliestru. Poliamid jest droższy, bardziej chłonny i miękki. Jeśli chodzi o autodetailing najlepiej wybierać skład 70/30.


Splot

W przypadku mikrofibr wyróżnia się kilka różnych rodzajów splotów. Na potrzeby detailingu przyjęto następujące nazwy charakteryzujące rodzaj splotu/włókien.

APT - All purpose towel, czyli najbardziej podstawowa, uniwersalna mikrofibra, do pracy na sucho i mokro o klasycznych włóknach średniej długości.

  • polerowanie past polerskich, cleanerów
  • pielęgnacja wnętrza, komora silnika itp.
  • pielęgnacja felg



Terry towel: włókna są tutaj tzw. zawinięte do środka. Mikrofibra robi wrażenie bardzo płaskiej, z bardzo dobrymi właściwościami zbierającymi resztki produktów z czyszczonej powierzchni, nadaje się do pracy na sucho i mokro. Taki splot zmniejsza ryzyko wypadania pojedynczych włókien przez co nadaje się świetnie do czyszczenia szyb.

  • odtłuszczanie, inspekcje
  • polerowanie powłok, wosków, cleanerów
  • pielęgnacja wnętrza
  • do szkła



Fluffy: włókna zbliżone do włókien w fibrach APT, jednak dużo dłuższe, przez co są bardzo delikatne i chłonne. Ta mikrofibra nadaje się do pracy na sucho i mokro.

  • polerowanie past, wosków, cleanerów, sealantów, quick detailerów
  • pielęgnacja wnętrza
  • osuszanie



BOA: najdelikatniejszy rodzaj włókien, długie i najcieńsze. Mikrofibry typu BOA najlepiej spisują się przy pracy na sucho.

  • ostateczne/finishowe polerowanie past, wosków, cleanerów
  • dotarcie smug po quick detailerach
  • pielęgnacja wnętrza na sucho: zbieranie kurzu




Chenille: włókna wyglądające jak "dredy", "robaki", używane do produkcji rękawic do mycia.




Waffel : splot waflowy, bardzo chłonny, ale też gęsty, zbity. Do pracy na mokro: osuszanie i mycie szyb

  • osuszanie
  • do szkła



Silk: najbardziej gładki, cienki splot. Do mycia szkła.





Suede: delikatne, mikro krótkie włókna przypominające zamsz. Mikrofibra bardzo cienka.

  • aplikacja powłok
  • do szkła



Twisted Pile:
włókna długie, skręcone tworzące "warkoczyki". Aktualnie najbardziej chłonny rodzaj włókien. Do pracy na mokro.

  • osuszanie
  • do szkła



Wszystkie sploty są wykonane na różnych maszynach i charakteryzują się różną powierzchnią. W przypadku splotu gładkiego żadne włókna nie wystają z powierzchni, w waflowym posiadają charakterystyczną kratkę, a przy splocie np. skręcanym możemy zauważyć niesamowitą chłonność spowodowaną charakterystycznym skrętem włókien.

Ślizganie się po powierzchni/chwyt Jednym z istotnych kryteriów w kontekście mikrofibry do samochodu jest ślizganie się po czyszczonej powierzchni. Tu również znajdziemy wiele różnych gatunków, od uniwersalnych po te dedykowane do pracy na sucho, ponieważ podczas pracy na mokro mamy wrażenie, że lepią się do czyszczonej powierzchni, lakieru.

Krawędź mikrofibry Krawędź mikrofibry to czynnik, w którym zwracamy uwagę na obramowanie mikrofibry i sposób cięcia. Rodzaj wykończenia krawędzi ma duży wpływ na bezpieczeństwo danej mikrofibry. Aktualnie najpopularniejsze są mikrofibry cięte laserowo, kolejne to obszyte delikatną mikrofibrą lub z tzw. ukrytym szwem schowanym między warstwami mikrofibry. Najmniej bezpieczne sa mikrofibry obszyte klasyczną nitką.

Jak dbać o mikrofibrę?

Aby poprawnie dbać o mikrofibrę do samochodu należy regularnie prać i suszyć materiał oraz odpowiednio go przechowywać. W celu utrzymania maksymanel puszystości najlepsze jest suszenie mikrofibr w suszarkach elektrycznych/bebnowych. W przypadku kiedy nie mamy suszarki, to po klasycznym wysuszeniu najlepiej "wytrzepać" mikrofibrę sprężonym powietrzem, najlepiej urządzeniem typu tornador - mikrofibra to materiał bardzo wdzięczny. Oznacza to, że odpowiednio pielęgnowany będzie nam służył przez długie lata.

Jak prać mikrofibrę?

Mikrofibrę możemy prać w pralce lub ręcznie. Przede wszystkim, do prania mikrofibry nie powinno się używać wybielaczy ani płynu do zmiękczania tkanin. Nie powinniśmy także przegrzewać materiału - maksymalna temperatura to 60 stopni. Zwróćmy także uwagę na kolory - należy oddzielić jasną mikrofibrę od ciemnej. Bardzo istotne jest także używanie odpowiedniego, dedykowanego detergentu - np. płynu do mycia mikrofibry. Domowe środki piorące nie są bowiem przeznaczone do skutecznego usuwania wosków, polimerów, silikonów. Do uzyskania oryginalnej puszystości najlepiej suszyć mikrofibry w suszarce bębnowej. Jeżeli nie mamy suszarki to po wysuszeniu klasyczny warto rozluźnić zbite włókna sprężonym powietrzem




Przechowywanie mikrofibry

Jeśli posiadamy większą ilość mikrofibr należy odpowiednio je uporządkować i przechowywać - w zależności od rodzaju mikrofibry. I tak, osobno powinniśmy umieścić mikrofibry puszyste do polerowania od tych gładkich bezpyłowych do szyb. Do przechowywania mikrofibr najlepiej wykorzystać pojemniki plastikowe lub tekstylne

Na koniec cenna wskazówka: regularne namaczanie mikrofibry - głównie przed praniem - sprawi, że na dłużej zachowa ona chłonność. Wystarczy w gotowym wiadrze z wodą i/lub detergentem zanurzyć materiał i pozostawić go tam na jakiś czas. Do namoczenia lub do prania możemy dodać trochę octu w celu lepszego zmiękczenia włókien.

Jak widać, mikrofibra to materiał specyficzny, ale o szerokim, wszechstronnym zastosowaniu. Mikrofibry samochodowe to niezbędne elementy w pielęgnacji auta, a materiał pochodzący od sprawdzonego producenta to nie tylko gwarancja jakości, ale i bezpieczeństwa dla naszego auta.