Wybór maszyny do polerowania. Jaka maszyna do polerowania?
Właściwa maszyna do polerowania narzędzie, które powinno działać efektywnie, być ergonomiczne i wszechstronne - musi bowiem wytrzymać codzienne trudy pracy. Wiele zależy tutaj jak często i w jakich celach będziemy jej używać. Profesjonalne maszyny polerskie dedykowane specjalistom, to urządzenia charakteryzujące się wysoką ergonomią użytkowania - chodzi o to, aby pracownik warsztatu czy studia detailingowego mógł pracować nią wydajnie przez wiele godzin. Jak mają się do tego standardowe maszyny do polerowania, ze średniej półki cenowej? Całkiem nieźle, pod warunkiem, że wybór maszyny polerskiej będzie dostosowany nie tylko do naszych potrzeb i możliwości, ale również kilku zasadniczych kryteriów.
Co to jest maszynowe polerowanie lakieru?
Maszynowe polerowanie lakieru to jest proces mający na celu wyrównać powierzchnię lakieru pozbywając się różnych mikrozarysowań i nierówności. Odpowiednia maszyna polerska w połączeniu z preparatami i akcesoriami niezbędnymi do polerowania pozwala nie tylko wyrównać lakier, ale przede wszystkim osiągnąć tzw. efekt lustra i szklistego połysku, poprzez usunięcie warstwy ultenionej i zmatowionej, który będzie przyciągał wzrok wszystkich.
Polerowanie mechaniczne, a ręczne.
Z pewnością wielu z Was miało już do czynienia z polerowaniem ręcznym. Nie jest to zły sposób dbania o karoserię, gdyż każda metoda polerowania przynosi więcej korzyści niż zupełny brak dbania o karoserię. Zastanawiając się jednak nad tym który rodzaj polerowania karoserii jest lepszy - polerowanie mechaniczne czy ręczne, warto przeanalizować skuteczność obu tych metod w kilku kryteriach.
Pierwszym z nich jest wydajność produktu. Maszyna do polerowania jest znacznie bardziej wydajna niż standardowy aplikator do polerowania ręcznego, np. w przypadku wykonywania drobniejszego polerowania wykończeniowego. Maszyna polerska poradzi sobie z tym nie tylko efektywnie i wydajnie, ale przede wszystkim konsekwentnie. W przypadku polerowania ręcznego wykończenie jest po prostu technicznie trudne do zrealizowania - marnujemy wówczas dużo więcej produktu.
Kolejne kryterium to czas polerowania. Wykonując standardowe, ręczne polerowanie całościowe np. małego hatchbacka tracimy około 50 godzin przy czym nie jesteśmy w stanie wykonać pełnej korekty. W przypadku maszyny do polerowania czas ten skraca się kilkukrotnie.
Następnym kryterium jest uzyskany efekt. Polerowanie karoserii ma na celu wyrównanie powstałych na powierzchni lakieru nierówności. W przypadku skorzystania z aplikatorów polerskich tworzą się nierzadko skoki nacisku i prędkości pracy, które uniemożliwiają uzyskanie perfekcyjnego efektu gładkiej powierzchni karoserii, przez niewystarczające rozbicie ścierniwa w pastach polerskich. Korzystanie z maszyny do polerowania umożliwia osiągnięcie efektu idealnie gładkiej powierzchni lakieru z uwagi na automatyczny, wyważony, stały ruch urządzenia.
Zanim kupisz maszynę do polerowania…
Zakup odpowiedniej maszyny do polerowania powinien byc ścisle powiązany z wyboremidealnych akcesoriów do polerowania. To dość osobliwe zjawisko - wybór dodatków przed zakupem głównego elementu zestawu - jednak w tym przypadku to właśnie akcesoria do maszynowego polerowania karoserii są numerem jeden.
Akcesoria do polerowania mechanicznego to przede wszystkim futra i pady polerskie oraz pasty polerskie.
Informacje na temat tego jakie rodzaje padów wyróżniamy oraz jakie pady polerskie wybrać znajdziesz tutaj. Wkrótce opublikujemy nowy artykuł.
Rodzaje maszyn polerskich
Jeśli chodzi o rodzaje maszyn polerskich, należy zwrócić uwagę na podstawowe kryterium podziału związane z ruchem wykonywanym przez talerz maszyny.
- Maszyny polerskie rotacyjne - to najprostszy typ urządzenia, w których talerz kręci się wokół własnej osi. Najczęstszym powielanym mitem jest informacja, że siła ich cięcia jest największa, a przy aktualnych rozwiązaniach połączenie maszyny DA 21mm z odpowiednimi akcesoriami da mocniejsze cięcie niż rotacja. Wykończenie powierzchni bez hologramów może stanowić pewien problem początkującemu detailerowi, jednak po opanowaniu techniki pracy poziom połysku po finishu maszyna rotacyjną jest wyższy niż po maszynie Dual Action. Wykonanie idealnej polerki za pomocą maszyny rotacyjnej wymaga odrobiny wprawy i doświadczenia.
- Maszyny polerskie Dual Action - w tym urządzeniu wykonywane są dwa ruchy, orbitalny oraz rotacyjny. Są one obecnie jednym z najpopularniejszych typów maszyn do polerowania i proste w obsłudze, co więcej - operując nimi ciężko jest uszkodzić lakier, dlatego stanowią świetny wybór na początek.
- Maszyny polerskie planetarne - posiadają silnik zapewniający ruch oscylacyjny, zębatka napędza ten ruch. Są wydajne, ergonomiczne i skuteczne, jednak dedykuje się je osobom posiadającym jakieś doświadczenie w zakresie mechanicznego polerowania, powadzenie tej maszyny bardziej przypomina prowadzenie maszyny rotacyjnej. Skok oscylacji jest dużo mniejszy niż w przypadku maszyn Dual Action, przeważnie jest to 5mm.
Wybór maszyny do polerowania dla początkującego
Jeśli po raz pierwszy mamy styczność z polerowaniem mechanicznym, warto postawić na maszynę do polerowania Dual Action. Dobierając do niej odpowiednie pasty polerskie oraz pady możemy z dużą skutecznością wykonać pełną korektę lakieru, pozbyć się mikrozarysowań, a ostatecznie hologramów.
Wybierając odpowiednie urządzenie, warto zwrócić uwagę na rozmiar talerza oraz skok maszyny.
Rozmiar talerza w maszynie do polerowania musi być kompatybilny z padem polerskim, którego będziemy używać w trakcie naszej pracy. Warto zaznaczyć, że maszyny polerskie Dual Action są skonstruowane w taki sposób, aby najlepiej współpracować z konkretnym rozmiarem talerza, dlatego warto już przy etapie zakupu urządzenia mieć to na uwadze. Jednym z najbardziej uniwersalnych rozmiarów jest 125 mm, który jest wygodny przy pracy z dużymi elementami karoserii. W przypadku zderzaków, słupków czy lusterek rekomenduje się użycie maszyny polerskiej z talerzem w rozmiarze 75 mm.
Jeśli chodzi o skok maszyny, tę wartość wyrażamy w milimetrach - im większy, tym większa jest siła cięcia, ale gorszy efekt wykończenia lakieru. Najczęściej spotykanym skokiem jest 8, 15 oraz 21 mm, przy czym to właśnie 15 mm określane jest mianem najbardziej uniwersalnego skoku.
Jak widać, wybór maszyny polerskiej jest uzależniony od kilku kryteriów, które obowiązkowo należy wziąć pod uwagę. Stawiając jednak na maszyny do polerowania zamiast ręcznych akcesoriów możemy nie tylko zaoszczędzić masę czasu, ale też uczynić cały proces bardziej precyzyjnym i wydajnym. Ostatecznie dojść do poziomu, który nie jest możliwy w przypadku polerowanie ręcznego.
Zdecydowanie warto! A jeśli jesteś ciekaw jak polerować karoserię zapraszamy wkrótce do kolejnego artykułu.